Az elmúlt időszakban sokszor találtam magam szemben a naplemente illetve a napfelkelte fotózásával. Nincs is jobb mint korán felkelni és amikor még a város alszik és minden nyugodt kiélvezni azt, hogy a tengerpart szinte csak az enyém és megtörni a csendet pár kattintással, bár ez nem teljesen igaz a naplemente fotózására, de annak is meg van a saját varázsa. A tapasztalatok amiket megosztok általában jól jöhetnek minden szituációban amikor nappal szemben fotózunk:

0 RAW
Nem tudom, hogy említenem kell -e de mindenképp ha lehetőségünk van rá akkor állítsuk a fényképezőt RAW módra. A RAW angolul nyerset jelent, ami a fényképezésben azt jelenti, hogy a fényképezőgép minden lehetséges meta adatot tárol a kép mellett, ami később az utómunkálatoknál kapóra jöhet. Képzeljük ezt úgy, hogy a JPG formátumba mentett képek megfelelnek egy Polaroid képnek, a RAW formátumban készítettek pedig a régi filmes világból ismert negatívnak, amit bármikor újra előhívhatunk és változtathatunk a színeken, fényeken.

Manapság már a legtöbb mobiltelefon is képes RAW képek készítésére különböző applikációk segítségével:

Sunrise-cph-01
12mm · 1/400s · f/7.1 · ISO 200 - Eredeti és szerkesztett kép

1 Alulexponálás
Ez az egyik legfontosabb tipp ha nappal szemben fotózunk, mivel a kép alulexponálása segít abban, hogy az ne legyen “kimosott” azaz a színek megtartsák mélységüket és kontrasztjukat.

2 Előtér
Első lépésben találjuk meg a fotónk előterét azaz a témát ami érdekes és jól mutat a naplemente előtt.

3 Horizont
Sose pozicionáljuk a horizont a kép közepére, mindig legyen a kép közepe alatt vagy felett kicsivel, de a legoptimálisabb ha érdekes az előterünk akkor a kép felső egy harmadához ha az előterünk nem izgalmasabb a naplementénél akkor az alsó egy harmadához pozicionáljuk.

A post shared by Krisztian Tabori (@ktabori) on

4 Nézz körül
Sok esetben nem a legkézenfekvőbb irány a legjobb, érdemes körülnézni naplemente esetén például sokszor az egész ég vöröses-rózsaszínben úszik, ebben az esetben sokszor mögöttünk egy érdekes felhő sokkal izgalmasabb téma lehet mint ami előttünk van.

5 Rekesz prioritás aztán manuális mód
Amíg a nap a horizont felett van addig használjunk a rekesz prioritás (aperture priority) módot expozíció kompenzációval, majd miután lement a horizont alá váltsunk teljes manuális módba. Ez garantálja az egyenletes fénybeállításokat amíg a nap gyorsan mozog, majd a manuális móddal nagyobb precizitással elérhetjük a kívánt színeket, “fényeket”.

6 Arany óra és kék óra
Sokan elkészítik a képüket a naplementéről majd összepakolnak és elindulnak haza gondolván, hogy kihozták a maximumot a pillanatból, ezzel egy időben megfeledkeznek a “második” naplementéről. A kék óra amikor az ég a kék minden árnyalatában világít átlagosan 25 perccel az arany óra után jön el. Érdemes kivárni, a legtöbb esetben a témánk teljesen másképp “reagál” a kék fényekben, így később több variációból tudunk válogatni.

sunset-gran-canaria-01
35mm · 1/2000s · f/5 · ISO 100 - Eredeti és szerkesztett kép

7 Sziluett
Készíts sziluettet az előtérből, ehhez kulcsfontosságú hogy a témánk jellegzetes formával rendelkezzen. A kívánt eredmény érdekében gyorsítsunk a zárídőn addig amíg az előterünk teljesen el nem sötétül, úgyhogy a hátterünk fényei és színei definiáltak maradjanak.

8 Magas rekesz szám
Mielőtt a nap teljesen lemenne a horizont alá állítsuk a rekesz számot f/22-re ettől a nap sugarai lathatóvá válnak a képen és egy érdekes effektet érhetünk el.

9 Filterek nélkül
Távolítsunk el minden filtert a lencsénkről, ezek általában semmit se segítenek az adott szituációban, sőt rontanak a helyzeten, az egyenesen a lencsét “verő” fény megtörik ezeken és furcsa csillogást eredményezhet, ráadásul még a színek szaturáltságán is ront.

bud-sunset
35mm · 1/200s · f/8 · ISO 180 - Eredeti és szerkesztett kép

10 Napszemüveg
Ne viselj napszemüveget és használd az LCD kijelzőt. A naplemente sokszor természetellenesen sötétnek tűnhet napszemüvegben és nehéz elérni a kívánt alulexponált hatást.

11 Tükröződések
Keress az előtérben dolgokat amik tükrözik a naplemente fényét vagy a felhőket . Városi közegben épületeket a természetben egy tó vagy a tenger vízfelületét.

12 Állvány
Nincs is rosszabb annál amikor hazaérünk és észrevesszük, hogy a képek fele balra a másik fele pedig jobbra dől, tudom… tudom… “majd a crop megoldja”. Minden képből meg kell próbálni kihozni a legtöbbet, ennek érdekében erősen ajánlott egy állvány használta.

cph-sunset-02
35mm · 1/100s · f/8 · ISO 500 - Eredeti és szerkesztett kép

13 Tiszta lencse és szenzor
Gondolom nem mondok újat azzal a ténnyel, hogy a piszkos, poros vagy koszos lencse hazavághat egy egész sorozatnyi képet, mindenesetre ez minden nappal szemben készülő képre különösen igaz, mivel a fény egyenesen a lencsébe majd a szenzorba ütközik ezért minden útjába kerülő kis porszembe, szöszbe beleakad és ez sok órányi fölösleges utómunkát okozhat nekünk.

14 A képek szekesztése
Mint más témáknál itt se tér el a szerkesztési folyamat, ahány ember annyi stílus, mindenkinek más az ízlése, és pont ez a gyönyörű az összes művészetben, hisz itt is a művészre van bízva, hogy mit akar kihozni egy képből. Mindezt félretéve nagyon fontos szem előtt tartanunk hogy a kameránk sose azokat a fényeket és színeket látja mint a mi szemünk. A cél a feldolgozás alatt, hogy az emlékezetünket segítségül hívva megpróbáljuk reprodukálni amit láttunk vagy amit látni szerettünk volna ez a része a dolognak ránk van bízva.

Én az összes fotóm katalogizálására és szerkesztésére mint sokan mások az Adobe Lightroom-ot használom, amiben lehetőségünk van szerkesztések azaz preset-ek mentésére. Ez nagyban felgyorsíthatja a folyamatunkat és segíthet egy konzisztens stílus kialakításában, ám sose veszítsük szem elől, hogy egy preset csak egy kiindulási pont és egy preset nem működik minden szituációhoz és képhez, mint ahogy egy instagram filter se néz ki jól minden képen.

Akit érdekelnek az általam használt Lightroom preset-ek kimondottan naplementés témákhoz azok itt megvásárolhatják.

city_sunset